Friday 7 March 2014

WeChat


WeChat adalah teks mudah alih dan mesej suara perkhidmatan komunikasi yang dibangunkan oleh Tencent di China, pertama kali dikeluarkan pada Januari 2011. Aplikasi ini boleh didapati di Android, iPhone, BlackBerry, Telefon Windows, Symbian, dan OS X platform. Bahasa yang disokong termasuk tradisional / Cina, Inggeris, Indonesia, Sepanyol, Portugis, Turki, Melayu, Jepun, Korea, Poland, Itali, Thailand, Vietnam, Hindi dan Rusia. WeChat menyokong Wi-Fi, 2G, 3G, dan rangkaian data 4G.
WeChat menyediakan komunikasi multimedia dengan mesej teks, mesej suara memegang untuk perbincangan (hold-to-talk voice messaging), penyiaran (satu-ke-banyak) mesej, perkongsian foto/video, perkongsian lokasi, dan pertukaran maklumat kenalan. WeChat menyokong jaringan sosial menerusi kandungan streaming perkongsian kandungan dan berasaskan lokasi sosial plug-in ("Shake", "Lihat Sekitar", dan "Drift botol") untuk berbual dan berhubung dengan pengguna WeChat tempatan dan antarabangsa.


Foto boleh diambil dan dihiasi dengan penapis seni, penjelasan gambar, dan ditempatkan ke dalam jurnal foto peribadi untuk berkongsi dengan pengguna lain. Data pengguna dilindungi melalui permintaan senarai kenalan sandaran dan dapatan semula ke/dari awan. WeChat mendakwa akan menyediakan platform rangkaian sosial yang menekankan privasi pengguna dan prestasi tindak balas yang cepat.

Pendaftaran selesai melalui penyambungan Facebook, telefon bimbit SMS/VM, atau Tencent QQ. Permohonan itu pada mulanya dilancarkan sebagai Weixin di China pada bulan Januari 2011, dengan sokongan bahasa antarabangsa pada bulan Oktober 2011, dan dijenamakan semula sebagai WeChat pada April 2012. Ia sedang dipromosikan di India melalui laman permainan Ibibo, di mana Tencent mendapat kepentingan.
.   Aplikasi ini boleh didapati di App Store untuk IOS, Google Play Store untuk Android, BlackBerry App World dan Marketplace untuk Telefon Windows.





No comments:

Post a Comment